vrijdag 9 maart 2018

Wat is VTM ? (televisie)

VTM (Vlaamse Televisie Maatschappij) is de grootste commerciële televisiezender van België en is eigendom van mediabedrijf Medialaan. De zender begon op 1 februari 1989 en was daarmee het eerste commerciële televisiestation in Vlaanderen.


De aanloop tot VTM was een lang en moeizaam proces dat in 1981 op gang kwam. Toen wilde de rooms-rode regering van Mark Eyskens immers etherreclame op de publieke omroep BRT, de huidige VRT, invoeren. De uitgevers van dag- en weekbladen verzetten zich daartegen omdat zij een wegzuigingseffect binnen de reclamemarkt voorzagen. Deze televisiezender is, zoals het kabeldecreet vereist, alleen te zien via de kabeldistributiemaatschappijen, waardoor hij geen etherfrequentie kan krijgen. Sinds maart 2006 is VTM ook via satelliet te bekijken in combinatie met een abonnement op TV Vlaanderen.[2] Het kabeldecreet is er gekomen door de volgehouden inspanning[bron?] van Patrick Dewael, toenmalig Gemeenschapsminister voor Cultuur in de Vlaamse Executieve. VTM kon er komen doordat televisiereclame mogelijk was, zowel voor de 'landelijke' commerciële televisie als voor de regionale televisiestations.
VTM kocht diverse populaire sterren van de BRT/VRT over, onder wie Walter Capiau, Carry Goossens (in 1993), Luc Appermont, Gaston Berghmans & Leo Martin, Bart Peeters (van 1995 tot 1999), Jacques Vermeire (van 1995 tot 2009), Stef Wauters en Rob Vanoudenhoven. Ook op andere vlakken zorgde het station voor concurrentie. Zo begon VTM haar journaal om zeven uur 's avonds uit te zenden, terwijl het BRT-journaal in die jaren pas om half acht 's avonds begon. In 1991 zond VTM ook de eerste Vlaamse soapserie Familie uit, een succes waar de BRT pas in 1995 haar eigen antwoord op verzon: Thuis.
Hoewel er voorwaarden aan de licentie verbonden waren (mede om het reclamemonopolie te kunnen verdedigen, dat nodig geacht werd omdat de markt te klein zou zijn) werd VTM veelal verweten aan de basis van de 'verkleutering' van de bevolking te liggen.[bron?] Er werd dan verwezen naar programma's als Rad van FortuinBlind DateWedden, dat..?Walters VerjaardagsshowBompaNonkel Jef, enzovoort. Toch wist VTM ook televisieseries te maken die wel lovende kritieken kregen, zoals Moeder, waarom leven wij?Ons geluk en De Raf en Ronny Show.

Spacelink satellietcommunicatievoertuig van VTM, 2001
Op het einde van de jaren 90 daalde het marktaandeel van VTM flink, van 35% tot 20 à 25%, vooral door een vernieuwingsoperatie bij VRT TV1 (nu Eén).
In augustus 2003 kreeg VTM twee nieuwe programmadirecteurs: filmregisseur Jan Verheyen en Bert Geenen. Zij moesten het getaande imago van VTM oppoetsen en de zender fris en modern laten ogen, onder meer door het logo met de drie verticale strepen te vervangen door een witte "vtm" met een oranje achtergrond. De afkorting werd weergegeven in kleine letters als "vtm", in plaats van "VTM" in hoofdletters. De schrijfwijze van de naam wijzigde echter niet. In januari 2005 nam Jan Verheyen reeds ontslag als programmadirecteur, naar eigen zeggen "omdat zijn taak volbracht was".
In juni 2005 ontstond de nieuwe functie van algemeen directeur programmatie van heel de VMMa (dat tegenwoordig Medialaan heet), waarvoor Jan Segers de bevoegdheid kreeg. Hij was tot dan creatief directeur van het productiehuis Eyeworks, de huisleverancier van VTM. Bert Geenen bleef antennemanager voor VTM. Jan Segers kreeg de eindverantwoordelijkheid over alle televisieprogramma's, met uitzondering van de informatieprogramma's die onder de bevoegdheid van Eric Goens, de directeur Informatie, vielen.
In augustus 2006 stapte Bert Geenen op om programmadirecteur te worden van Talpa Service III, de holdingmaatschappij van onder meer 4FM. In hetzelfde jaar startte VTM met een proefproject rond digitale televisie. De zender VTMzomer zond van 20 juni tot 22 september uit op Proximus TV. Rond de kerstperiode van 2006 pakte VTM opnieuw uit met een digitaal kanaal: VTMkerst, ditmaal via Telenet Digital TV. VTMkerst had ook een primeur: de kijkers konden er in première de Vlaamse fictiereeks De Kavijaks zien, een van de duurste series ooit gemaakt met onder andere Jan Decleir en twee van zijn kinderen in de hoofdrollen. Er bestond in december grote commotie doordat deze serie eerst op de Nederlandse openbare omroep te zien was.

Mercedes-Benz Sprinter van Het Nieuws, Brussel, 2004
Verder had VTM digitale plannen rond een volwaardige nieuwszender, gepland voor het najaar van 2007. De werktitel van deze nieuwszender was 24/7. Echter, die zender liep vertraging op en is er tot op heden nog steeds niet gekomen. In september 2007 lanceerde VTM een jeugdjournaal onder de naam Zoom. Hiervoor ontving de zender subsidies van de overheid. Eind december 2007 zette VTM haar omroepsters aan de deur. Zij pasten niet meer in de stijl van het vernieuwde VTM, dat toen nog moest komen. Anne De Baetzelier had al enkele weken voor het nieuws bekend werd gemaakt het omroepen vaarwel gezegd, Erika Van Tielen verhuisde naar Studio Brussel, Elke Vanelderen en Tess Goossens bleven bij VTM.
Op 29 februari 2008 werd VTM drastisch vernieuwd, met onder meer een vernieuwd logo. Ook Het Nieuws werd in een nieuw kleedje gestoken. Programma's als Saraen Mijn Restaurant scoorden goed bij het publiek. Intussen kreeg VTM het verwijt dat ze te veel reality produceerden, ten koste van fictieprojecten. Daarom werd besloten om een vijftal nieuwe series op te nemen: JesDe RodenburgsCode 37Dag & Nacht: Hotel Eburon en Dope. De eerste vier series zijn in het seizoen 2009/2010 op het scherm verschenen, van Dope is alleen een pilootaflevering opgenomen, maar deze is nog niet op het scherm verschenen.
In 2012 werd VTM weer vernieuwd. Het kreeg opnieuw een ander logo met de slogan "je beleeft het hier". De zender kreeg een jingle die op regelmatige basis (vaak op een verschillende melodie of wijze) wordt afgespeeld. Op 18 februari 2013 werd ook Het Nieuws in een nieuw kleedje gestoken: het logo en de studio veranderden, en de naam werd gewijzigd naar VTM Nieuws.
In de zomer van 2014 vierde VTM haar 25ste verjaardag. Zo haalde VTM Familieraad terug van onder het stof en liet het boegbeelden van voormalige VTM-programma's aantreden als kandidaten. Tevens werd 10 om te zien van onder het stof gehaald. Het programma werd deels opgevuld door imitatoren uit Tegen de Sterren op, waardoor het programma Tien Om Tegen De Sterren Op Te Zien werd genoemd. Op 11 augustus 2014 werd het programma opgenomen in Blankenberge en op 20 augustus in Nieuwpoort. In Nieuwpoort werd 25 jaar VTM afgesloten met een licht- en klankspel, met naar schatting 16.000 toeschouwers.[bron?]

Ontvangst

VTM is te ontvangen via het kabelnetwerk van Telenet en Numericable. Digitaal is VTM in SD- en HD-kwaliteit te ontvangen bij Telenet Digital TV, Proximus TV, TV Vlaanderen, Scarlet en SNOW. Online is de zender te bekijken via StievieTV Overal en Yelo TV.

Surf naar de Vlaamse Televisie Maatschappij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten